Nemzetközi mesterkurzus és programsorozat Tokajban (2025. július 23-tól augusztus 3-ig)
ElolvasomA StEFREM bemutatja - Bubnó Tamás: Primissa | Zempléni Fesztivál

Időpont: 2025. augusztus 14., 17.00
Helyszín: Munkás Szent József katolikus templom | Szerencs
A StEFREM bemutatja – Bubnó Tamás: Primissa
A remény oratóriuma
A remény oratóriuma
StEFREM:
Balázs Edgár – ének, ütőhangszer
Bubnó Lőrinc – ének, furulya, gitár, finger drum,
Bubnó Tamás – ének, ütőhangszer
Oláh Marcell – ének, gitár, ütőhangszer, Papp Viktor – ének, billentyűs- és ütőhangszer
Rácz Ambrus – ének, harmonika
Tóth Péter – ének, trombita
hangtechnika: Kádár Mihály
Balázs Edgár – ének, ütőhangszer
Bubnó Lőrinc – ének, furulya, gitár, finger drum,
Bubnó Tamás – ének, ütőhangszer
Oláh Marcell – ének, gitár, ütőhangszer, Papp Viktor – ének, billentyűs- és ütőhangszer
Rácz Ambrus – ének, harmonika
Tóth Péter – ének, trombita
hangtechnika: Kádár Mihály
A remény oratóriumának címe egyszerre utal egyszerűségre és ősiségre: korai mise, ősi, régi, első szolgálat. Zenei nyelvezete a mai szakrális világzene spirituális vonalába illeszkedik: sokféle különböző nép és korszak hagyományai között kalandoznak a dallamok; a szövegek pedig egyrészt a latin misekódex állandó részeiből, másrészt bizánci rítusú imákból, zsoltárokból, harmadrészt pedig magyar költők mondataiból állnak. A mű vállaltan populáris zenei nyelvezete és szakrális mondanivalója a világ azon korszakait idézi meg, amelyben a ma divatos klasszikus, avagy könnyű műfaji besorolás értelmezhetetlen kategória.
A kompozíció utal a görög-bizánci szakrális zenei hagyománynak a görög népzenei áthallásaira, a magyar népzenei világ „zsoltározós” dallamaira, a középkor nyugati populáris egyházzenéjére, illetve a magyar görögkatolikus hagyomány népzenei örökítésű liturgikus dallamaira. Hangszerelésében a legősibb, legegyszerűbb zenei kifejezésmódot, az éneklést használja, amelyet a StEFREM tagjai szólaltatnak meg, és ennek segítségével vonják be a mindenkori közönséget. Második zenei összetevőként szintén ősi – és mai zenei kultúrában alapnak számító – hangszer: az ütőhangszer-család használatos a műben. E két fő összetevő egészül ki a szentefrémesek által jó színvonalon megszólaltatható instrumentumokkal: furulya, gitár, harmonika és trombita, valamint a Nomique-elektronika alkalmazásával.
A Primissa végső soron egy egyórás közösségi oratórium, mely mondanivalójában és zenei nyelvezetében is lehetővé teszi, sőt, végig igényli a közönség tevékeny részvételét. A szerző és az előadók szándéka szerint így bontakozik ki a mű „quasi liturgia” jellege, amely a görög szó eredeti, első jelentését valósítja meg: „a közösség érdekében végzett szolgálat.”
A kompozíció utal a görög-bizánci szakrális zenei hagyománynak a görög népzenei áthallásaira, a magyar népzenei világ „zsoltározós” dallamaira, a középkor nyugati populáris egyházzenéjére, illetve a magyar görögkatolikus hagyomány népzenei örökítésű liturgikus dallamaira. Hangszerelésében a legősibb, legegyszerűbb zenei kifejezésmódot, az éneklést használja, amelyet a StEFREM tagjai szólaltatnak meg, és ennek segítségével vonják be a mindenkori közönséget. Második zenei összetevőként szintén ősi – és mai zenei kultúrában alapnak számító – hangszer: az ütőhangszer-család használatos a műben. E két fő összetevő egészül ki a szentefrémesek által jó színvonalon megszólaltatható instrumentumokkal: furulya, gitár, harmonika és trombita, valamint a Nomique-elektronika alkalmazásával.
A Primissa végső soron egy egyórás közösségi oratórium, mely mondanivalójában és zenei nyelvezetében is lehetővé teszi, sőt, végig igényli a közönség tevékeny részvételét. A szerző és az előadók szándéka szerint így bontakozik ki a mű „quasi liturgia” jellege, amely a görög szó eredeti, első jelentését valósítja meg: „a közösség érdekében végzett szolgálat.”
A belépés díjtalan!
Szerencs Önkormányzata támogatásával
Bővebb információ és jegyértékesítés:
Tourinform Tokaj
3910 Tokaj, Serház u. 1.
Tel.: +36 47 352125
E-mail: info@tokaj-turizmus.hu