Fehér borok, színes kultúra

Füzér - Hollóháza; Kéktúra emlékmű - Az Országos Kéktúra zempléni útvonala

Az Országos Kéktúra Magyarország északi tájain végighaladó, Írott-kőtől Hollóházáig tartó, folyamatos turistaút. A hossza több mint 1.100 km. Ez Magyarország és Európa első hosszútávú turistaútja. Teljesítése semmilyen kötöttséggel nem jár Az útvonalat végigjárva a rendszeres sportoláson túl képet kaphatunk hazánk életéről, fejlődéséről, megismerhetjük mindennapjait, történelmét, föld- és vízrajzát, állatvilágát és természeti szépségeit.

fotó: kirandulasok.com

Füzér - Füzéri-vár - Párkány-rét - Senyánszki-rét - Csata-réti erdészház - Nyársasok - Kis-Milic - Nagy-Milic

Azonosító kód:OKT-275
Név:Füzér - Nagy-Milic
Kezdőpont:Füzér
Végpont:Nagy-Milic
Hossz:5.2 km
Szintemelkedés:570m (oda) 40m (vissza)
Teljesítés ideje:2 óra 15 perc

Füzér faluközpontjából továbbindulva elhaladunk a falu gótikus részleteket is rejtő katolikus temploma mellett az Árpád utcán folytatva az utunkat, majd innen jobbra letérve és a református templom mellett meredeken felkapaszkodva jutunk ki a vár parkolójába vezető Szabadság utcára. Egyre emelkedve hagyjuk magunk mögött a falut, és jó tízperces túra végén érkezünk fel az autóparkolóba. Habár a kéktúra ezt a várromot sem keresi fel, de érdemes felkapaszkodnunk odáig, mert egyrészt a falakat szépen helyreállították az elmúlt évek során, másrészt pedig gyönyörű a várfalakról nyíló kilátás is. Innen látható a legszebben a Hegyköz síksága, és az őt koszorúzó Zempléni-hegység látványa, de szép a kilátás az alattunk elterülő Füzérre is.

A kéktúra ösvénye a parkolóból folytatja a kapaszkodást, egy ösvényen elhaladunk a Vár-forrás kövezett fala és kifolyói mellett, aztán egy rövidebb, de meredek kaptatóval jutunk fel a Magas-hegy és a Szántó-hegy közötti nyeregbe. Pár lépés erejéig rátérünk az itt haladó földútra, de aztán jobbra, gyalogútra térünk róla. A helyenként sétányszerűen kiszélesedő teraszon futó gyalogút végigoldalazik a Magas-hegy keleti oldalában, aztán befordul egy völgybe.

Ahogy szintezünk a Magas-hegy oldalában, jobbra mellettünk egyre magasabbra kapaszkodik a völgytalp, aztán amikor felérkezik a mi szintünkre, keresztezzük és a túlsó oldalán indulunk tovább. Újra kezdődik a kaptató, most már az egyre emelkedő völgytalpat követve. Nagyjából negyedórás kaptató végén érjük el az út hajtűkanyarját, innen térünk le jobbra, gyalogútra és pillantjuk meg magunk előtt a Csataréti vadászház épületét.

Megkerüljük a házat és egy nagyon meredek kaptatón felmászunk a Kakas-bérc nyergébe, egy körülbelül 400 méteres szakaszon több mint 100 métert emelkedve. Egy pár percre megenyhül itt a kapaszkodás, de aztán könyörtelenül újra kezdődik a Nyársasok oldalában. Újabb száz méteres emelkedő után érjük el azt a kőfolyást, amin aztán jobbra kisétálva erdőből kijutunk a bokros hegyoldal kilátópontjára. Lepillantva már mélyen alattunk látjuk Füzér várát és innen is feltűnik a Hegyköz síksága.

A kéktúra meredeken kapaszkodó ösvényére visszatérve még pár percig folytatódik a hegymászás, de aztán elérjük a gerincen futó Határnyiladékot, és ebben hullámvasutazva a Nagy-Milic 893 méter magas csúcsán álló betonoszlopot. A hegytetőről nincs kilátás, az erdő fái mindent eltakarnak, de azért érdemes letelepedni pár percre a nyiladékok keresztezésében a kis füves tisztáson.

Nagy-Milic - Hajagos - Nyerges-hegy - László-tanya (Bodó-rét)

Azonosító kód:OKT-276
Név:Nagy-Milic - László-tanya (Bodó-rét)
Kezdőpont:Nagy-Milic
Végpont:László-tanya (Bodó-rét)
Hossz:2.6 km
Szintemelkedés:245m (vissza)
Teljesítés ideje:0 óra 39 perc

A Nagy-Milic csúcsáról továbbindulva a másik nyiladékban átlendülünk a következő, pár méterrel alacsonyabb tetőre, aztán rátérünk arra a földútra, ami az erdőben kanyarogva, és folyamatosan ereszkedve levezet minket a Hollóházáról Lászlótanyára tartó kopottas aszfaltútra. Rátérünk a keskeny aszfaltcsíkra, és néhány perces menettel elérjük rajta a Bodó-rét peremét. Itt áll az út bal oldalán a Panoráma-büfé alpesi tetős épülete, a kéktúra bélyegzőt a kapuja mellé felszerelt dobozkában találjuk.

László-tanya (Bodó-rét) - Kelemen-bérc - Dög-rét - Sarjános-rét - Hollóháza, Kéktúra emlékmű

Azonosító kód:OKT-277
Név:László-tanya (Bodó-rét) - Hollóháza
Kezdőpont:László-tanya (Bodó-rét)
Végpont:Hollóháza, Kéktúra emlékmű
Hossz:6.9 km
Szintemelkedés:280m (vissza)
Teljesítés ideje:1 óra 44 perc

Pecsételés után továbbindulunk a Panoráma büfétől a keskeny aszfaltúton, az átvág a Bodó-rét ligetes mezején és újra befut az erdőbe. Körülbelül kétszáz lépés után jobbra letérünk az útról és gyalogúton levágjuk annak egy hajtűkanyarját. Egy rétre kiérve ismét feltűnik előttünk az út, egy kis darabon rá is térünk, de nagyjából 150 lépés után balra, egy földútra fordulva végleg ott hagyjuk. Folyamatosan ereszkedve érjük el a Dög-tér ligetes rétjét, balra vágunk át rajta alig látható nyomokon, keresztezve egy középfeszültségű távvezetéket, aztán a facsoportok között jobbra hajlik a gyenge gyalogút, átvágunk egy erdősávon, és kiérkezünk a Sarjános-rétre.

Itt már keréknyomokon haladunk, és nagyon fontos, hogy észrevegyük a balra, az erdőbe való letérést. Ha ez megvan, akkor enyhén ereszkedve végighaladunk a Magas-tető nyugati oldalában, közben már felszűrődnek hozzánk a fák között Hollóháza zajai. Egyre lejtve hagyjuk magunk mögött az erdőt és érjük el a település határát. A kínálkozó Májushegy utcára rátérve tovább ereszkedünk a község főutcájáig, a Szent László utcáig. A kék jelzések itt jobbra fordulnak, ezeket követve nagyjából öt perc alatt érjük el a buszforduló terét. A középső kis parkosított szigetecskén találjuk a kéktúra emlékművet és tőle pár lépésre az 1128-as számot mutató kilométerkövet. Elértük hát az Országos Kéktúra keleti végpontját!

Több helyen is tudunk pecsételni a faluban: a hivatalos kéktúra bélyegző a porcelángyár portáján található, de a boltokban, büfékben is szívesen adnak bélyegzést a kéktúra igazoló füzetekbe.