Fehér borok, színes kultúra

Hiánypótló kiadványok a Tokaj-hegyaljai borvidéken

Mintegy öt éve tervezett projektet valósítottak meg Tokaj-Hegyalján turisztikával foglalkozó szervezetek és egyesületek. A Tokaji TDM és a Zempléni Tájak Vidékfejlesztési Egyesület közel 25 millió forintos pályázati forrásból a teljes térségre kiterjedő turisztikai kiadványokat készítettek, emellett pedig a világörökségi borvidék településeihez több mobiltelefonos alkalmazást is fejlesztettek.

Tokaj-Hegyalja az ország első és mindmáig egyetlen történeti tája és borvidéke, ami része a világörökségének.  A területre a több száz éves hagyományokkal rendelkező szőlőművelés és borkészítés jellemző, mellyel a tokaji bor neve a világ minden asztalán kincs és előszeretettel fogyasztott ital. A turisztikai szakemberek egyetértenek abban, hogy világörökségi terület bemutatása, promóciója csak együttműködéssel valósítható meg.

- 2013-ban gondoltunk arra, hogy egy, a teljes térséget átfogó, az egész évet bemutató kiadványt kell készíteni a borvidékről. Előtte nem voltak ilyen anyagok, ezt a hiányt akartuk pótolni. A sátoraljaújhelyi, a sárospataki kollégák úgy, ahogy mi folyamatosan készítettük a saját gyűjtőterületeinkről szóló kiadványokat, de olyan, ami a teljes Hegyalját lefedi nem állt rendelkezésre - mondta el a Ladomérszky László, a Tokaji TDM menedzsere. Hozzátette, próbáltak pályázni akkor is, de forráshiány miatt elutasították őket. Ezt fellebbezték meg, idén tavasszal kapták az értesítést arról, hogy a Miniszterelnökség támogatásra alkalmasnak ítélte meg az ötletüket.

A papír alapú, nyomtatott kiadványok a magyar mellett angol, német és lengyel nyelven jelentek meg összesen negyvenkétezer példányban. Emellett egy nagy méretű, két nyelvű Tokaj-Hegyalja térkép is elkészült, amiből harmincezer darab áll a turisták rendelkezésére. Sőt, külön térképeket is készítettek Tokaj, Bodrogkisfalud, Bodrogkeresztúr, Tarcal, Tállya, Mád, Monok és Szerencs településekről tíz-tízezer darabszámban.

- A projekt második szakaszában a 2012-ben fejlesztett mobilapplikációnkat bővítettük olyan sétákkal, mint az erdőbényei, bodrogkeresztúri és bodrogkisfaludi borkóstolós séták, vagy éppen a Mádot és Tállyát bemutató program. Egy vízitúra útvonalat bemutató kiegészítés is elkészült, amivel a tokaji kikötőtől a várig sétahajózó utasok informálódhatnak - tette hozzá a menedzser.

Az együttműködési projektnek köszönhetően Tokaj-Hegyalja és közvetlen vonzáskörzetének promóciója hozzájárul a turizmus látogatószámának bővüléséhez és a turizmusból származó jövedelem növekedéséhez. A turisztikai számok egyébként is javulást mutatnak a térségben is, a 2017-es évhez képest tizenöt százalékkal emelkedett a vendégéjszakák száma Tokaj-Hegyalján 2018-ban.